måndag 2 april 2012

Nu ska här bli andra bullar!

Idag ska jag baka bullar. Det har jag inte gjort på säkert fem år, men nu plötsligt har lusten fallit på. Har många gånger varit med om att bullarna blir jättetorra och trista snabbt, så därför har jag letat fram tips på hur man kan motverka detta:

- Smöret ska vara rumsvarmt och klickas i, inte smältas. Smält smör binder mer mjöl, vilket gör degen torrare.
- Man kan ha i kallt vatten från kranen istället för ljummet för att vara säker på att temperaturen inte överstiger 37 grader. (Men då behöver degen jäsa lite längre)
- Bearbeta degen länge
- Ett par äggulor i degen gör bullarna fluffigare.

Wish me luck!

2 kommentarer:

  1. Hoppas det gick bra! Jag har faktiskt ALDRIG bakat bullar fastän jag 49 år gammal :-) Men andra bakverk har jag både lyckats och misslyckats med.

    SvaraRadera
  2. Oj! Det är ju nästan en merit! :)

    SvaraRadera