onsdag 26 september 2012

Svar från Skatteverket

Blev precis uppringd av Göran på Skatteverkets chef som höll med om att Göran kunde skött sitt jobb bättre. (HA!) Han borde ha svarat på mail och det borde ha framgått av beslutet att mitt överklagande har tagits i beaktande. Chefen, som jag glömt vad han hette, tyckte att det var beklagligt att brevet med information om att en blankett saknas skickas ut efter att det har gått tre månader när det står att man får lägre förseningsavgift om man åtgärdar inom tre månader. Men det är visst så att brevet är ett massutskick och eftersom vissa företag har anstånd så skickar man inte ut breven förrän så sent. Jag kan i mitt stilla sinne tycka att de företag som har anstånd hellre kan få ett brev för tidigt, än att alla andra får det för sent. Men det är jag det.

Den blankett som skulle varit inlämnad har kommit bort på posten och de andra kom fram. Nu blir det ju lite meckigt administrativt för Skatteverket kanske, men det hade varit smidigt om alla bilagor till deklarationen skickades i samma brev.

Skatteverket har naturligtvis inte för avsikt att ändra sitt beslut. Det hade jag inte väntat mig heller. Det är ju såklart vår skyldighet att lämna in alla dokument, och att veta vad som ska lämnas in. Han menade att jag kunde ha ringt och kollat om jag var osäker (vilket jag inte var eftersom jag trodde mig fått alla blanketter och att ringa till Skatteverket i deklarationstider...mja inte så lätt eller uppskattat), eller så är det jättesmidigt att gå in på Skatteverkets hemsida och läsa på (Jättesmidigt). Nåväl, jag är tacksam att någon ringde tillbaka och faktiskt bemötte mina klagomål. Det hade jag verkligen inte väntat mig. Det sa jag till han som ringde också.

Det får mig att känna mig lite mindre överkörd.

Kanske orkar jag fortsätta med företaget ett tag till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar