fredag 21 september 2012

Brev till Skatteverket

Vi är fortfarande de enda budgivarna. Vi försöker förhandla om priset, men säljarna verkar övertygade om att någon kommer att virvla in och betala deras uppenbara överpris, så de håller fast vid att de ska ha utgångspriset.

De vill ha 895 000. Vi tycker det är för mycket för ett hus på 65 kvadrat utanför Alvesta, som dessutom är K-märkt, så man får inte bygga ut. Vi har bjudit 780 000 som första bud för tre dagar sen, men ingen har kommit in och vill bjuda över. Förmodligen för att det inte är värt så mycket.

Vi har dock erbjudit oss att köpa det för 830 000 vid snabb affär och om vi slipper budgivning. Det vill de inte gå med på. Vi har till och med erbjudit oss att vi kan ta en diskussion om de kan tänka sig att sänka sitt pris till lite närmare 830 000 än 895 000. Vi väntar på att de ska svara på detta, men säger de fortfarande att de inte kan tänka sig att förhandla drar vi tillbaka alla erbjudanden och sätter oss på 780 000 och väntar på fler budgivare. Om vi inte struntar i det och letar upp nåt annat.

Nog om det.

Idag fick jag brev från Skatteverket. Om det är nåt jag hatar är det att få brev från Skatteverket. Om jag hamnade i helvetet skulle jag straffas genom att konstant få brev från Skatteverket. Jag blir alltid på dåligt humör när jag får brev från Skatteverket.

Historien går i korthet såhär: Första året som Handelsbolag. Vi deklarerar. Missar att en blankett ska vara med p g a att den inte skickades hem till oss. Eftersom alla andra deklarationsblanketter skickas hem gick vi dumt nog inte ut på nätet och letade efter om det var någon mer. Vi får ett brev. Ni får 2000 kr i böter för att ni inte lämnat in blanketten - hade ni lämnat in den inom tre månader hade ni bara fått 1000 kr. Det här brevet får vi efter att det har gått tre månader, så vi har alltså ingen chans att åtgärda innan vi per automatik kommer få maxböter. Tack.

Jag överklagade. Men fick inget svar. Därför vet jag inte nu när jag idag fick beslutet om att vi ska betala 2000 kr, om min överklagan har kommit in eller tagits i beaktande. Jag skickade ett mail till Göran på Skatteverket. Ett sånt där mail som man vill skicka, men gör om och skickar när man har behärskat sig lite. Jag tyckte att jag behärskat mig, men lyckades ändå få med lite inslag som jag definitivt skulle tagit bort om jag velat verka professionell. Men nu spelar det ju ingen roll, för Skatteverket kör över en som en ångvält oavsett vad man säger.

Hej Göran!
Jag skickade nedanstående överklagan till dig. Idag fick jag beslut att Skatteverket kommer ta ut en förseningsavgift på 2000 kr av vårt företag. Jag vet inte om du har emottagit min överklagan eftersom du inte bemödat dig att svara på mitt mail, ens med en bekräftelse på att du har mottagit det. Jag vill veta om min överklagan vägts in i beslutet? Du har skött det här ärendet dåligt och jag vill veta vem jag kan kontakta för att framföra mitt klagomål på dig?

Vidare vill jag påpeka att det är oförsvarbart att Skatteverket är ute efter att tjäna pengar på förseningsavgifter från småföretagare. Om man inte lämnar in deklarationen inom tre månader ska en avgift på 1000 kr tas ut, om deklarationen lämnas in mer än tre månader för sent tas en avgift på 2000 kr ut. Hade Skatteverket inte varit ute efter att tjäna pengar på förseningsavgifter hade ni naturligtvis skickat ut information om att dokumentet inte inkommit INOM tre månader, istället för efter tre månader när det är för sent för annat än högsta böter. Jag vill ha en förklaring på varför man väntar så länge med att skicka ut dokumentet? Får du provision på förseningsavgifter, Göran?

Jag tycker att beslutet är felaktigt och att skulden delvis är Skatteverkets som dels inte skickat ut blanketten och väntat så länge med att informera om att dokumentet inte kommit er tillhanda. Hade ni inte väntat så länge hade vi skickat in blanketten inom tre månader och alltså endast blivit bötfällda halva beloppet.

Så för att summera, så du inte glömmer svara på något:
1) Har min överklagan vägts in i beslutet?
2) Vem är din chef?
3) Varför väntar ni så länge med att skicka ut information om att dokument inte inkommit, att förseningsavgiften per automatik blir 2000 kr istället för 1000 kr?

Jag kräver ett svar.

/CT



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar