tisdag 12 juni 2012

Nya tag!

Lillen sover i vagnen. Han har kommit in i en somna-i-vagnen-period igen, som han hade när han var precis nyfödd. Idag är det andra gången han sover flera timmar i vagnen. Sköönt. Mamsen får egentid!

Jag har möblerat om i vardagsrummet. Tycker det blev mycket bättre så här, får se vad Martin tycker när han kommer hem.

Nu ska jag i alla fall passa på och sätta mig och skriva en stund. Har kommit på ett nytt inslag i storyn och nu är jag lite taggad igen.

Man märker hur viktig den här processen är att förbereda historien innan jag börjar skriva. Det är så enkelt att bara göra en ändring i den stegvisa handlingsskissen jag håller på med, istället för att behöva läsa igenom ett par kapitel och se så att allting är sammanhängande. Att ändra nånting större i handlingen på en nästan färdigskriven bok är ett evighetsprojekt. Det får mig att lägga ner. Jag tror aldrig min förra bok kommer att bli färdigskriven.

Jag är otålig som person och vill helst bara börja skriva, men försöker att inte hafsa mig igenom scenerna utan verkligen tänka igenom i vilken ordning händelserna ska komma, poängen med dem och exakt hur de ska utspela sig.

En kompis pappa skulle göra ett test på mig en gång. Det gick ut på att han skulle ställa en fråga, en enkel fråga som jag inte kommer ihåg vad det var. Men beroende på hur jag fäste blicken när jag funderade sa han att "du är som jag. Vi skulle båda bli fantastiska författare, men vi har inte disciplinen."

Det ligger en del i det. Vet inget om att jag är en fantastisk författare, men jag älskar att skriva. Men jag är så spretig till min natur att det är svårt att hålla mig till ett ämne så länge. Jag kommer på nya idéer hela tiden och tänker att "men jag skulle skriva om det här istället kanske..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar