fredag 29 november 2013

Tankar under min färd till jobbet

Himlen var helt fantastisk idag när jag körde till jobbet. Intensivt röd mot ett frostigt landskap. Mot den vackra bakgrunden satt jag och tänkte tankar om det fula som händer i Sverige.

Tänkte på hur SD:s väljare har markant större antal väljare med låg utbildningsnivå i jämförelse med andra partier (tyvärr har SCB fel på sin server just nu, men ska försöka komma ihåg att länka senare). Har man inte fått verktygen att tänka kritiskt och analytiskt eller fått kunskap om sin omvärld, så är det klart att det är lättare att köpa dåliga argument för att vi bör vara rädda för invandrare.

Vi har själva satt oss i den här sitsen, var slutsatsen jag drog där i bilen. Genom att vi har skurit ner och skurit ner på resurserna i skolan. Att utbilda våra unga har inte prioriterats och förmodligen är det därför rasismen plötsligt har kunnat få ett uppsving igen.

Det är ingen slump att det går bra för SD just nu. Jag minns 90-talet, med dålig ekonomi, arbetslöshet och organisationer som VAM som fick härja i vårt land. Människor, då som nu, var rädda. I takt med att ekonomin blev bättre försvann dock rasismen mer och mer, men vi lärde oss tydligen ingenting för nu har den blossat upp igen.

Det SD har lyckats med är att skapa rädsla bland människor. Rädsla att bli utsatta för brott, att bli utan arbete, att inte vara fri att leva som man vill (exempelvis inte få klä ut sig till pepparkaksgubbe eller sjunga nationalsången).Man verkar vilja skapa en bild av att invandrare är ett kollektivt, kriminellt pack som endast bör skickas tillbaka till sina hemländer, av inget värde för Sverige. En sådan attityd i samhället gör det inte enklare för våra invandrare att få ett jobb eller komma in i samhället.

Det jag är rädd för är att mina vänner inte ska få tro på vad de vill, eller älska vem de vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar