måndag 7 januari 2013

Plötsligt trillar slanten ner...

Det har stått still med boken ett tag nu. Det har kanske varit bra. Historien har fått sjunka in och jag tror jag vet vad som sätter stopp.

Huvudpersonen måste byta yrke.

Det stämmer inte med hennes personlighet att hon jobbar med det hon gör. Hon saknar både passionen och intellektet som krävs. Det är inte sannolikt att hon skulle ha valt en sådan yrkesbana. Som om någon som saknar empati som skulle utbildat sig till begravningsentreprenör. Dessutom har jag endast ytlig kännedom om yrket, och yrket är inte viktigt nog för handlingen att jag har brytt mig om att fördjupa mig i det. Jag vet inte vad som kan tänkas irritera henne eller bringa henne glädje med jobbet, jag vet inte vad man kan tänkas prata om på möten och i lunchrummet. Därför blir allt platt och svårt att skriva om.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar