fredag 5 oktober 2012

Vi har det bra!

Neutrala jag har outat mig på Facebook idag. Jag välkomnar invandring och jag vill tala om det!

Har varit och ätit frukost med grannfrun idag. Hon är från Libanon. Hon invandrade till Sverige för fjorton år sedan. Det var inte för att hon hade hört om alla fantastiska förmåner i Sverige, som gratis körkort. Hon hade nämligen redan körkort, men hon körde sina barn fram och tillbaka till skolan varje dag med en konstant rädsla för döden. Hon åt middag med bomber vinande utanför fönstret, vaknade blodig mitt i natten och fick se sin son med glassplitter i hela huvudet. Och därför flydde hon hit.

Man hör samma historier på TV dagligen. Samma historier hör man, men då går det en så lätt förbi. När det är någon man känner som berättar slår det till på ett annat sätt. Man sätter sig på riktigt in i hur det måste varit för dem. Man tänker på hur det skulle vara att frukta för sina käras liv varje dag, att veta att de när som helst kan vara förlorade. Man ser framför sig hur Johannes ligger där i sin säng med nallebjörnar i, med huvudet fullt av glassplitter. Och det finns ingenstans man är säker. Man kan inte skydda honom. Hjärtat sjunker som en sten när jag tänker på det här. Jag, precis som alla andra människor i Sverige och övriga världen, skulle flytt därifrån. Precis som de gjorde.

Det är ett hån när folk startar Facebook-grupper mot att invandrare får gratis körkort och att de får andra förmåner när de kommer hit. Jag tror att om man frågar vem som helst så bryr de sig inte ett skit om vad de får gratis och vad de får betala för. Jag skulle inte göra det i alla fall. Jag skulle hålla hårt om min familj och bara tacka gud att vi klarade oss. Att vi är i säkerhet. Tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar